Kan man arbejde med attraktivitet og grønne cykelruter i supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen?
Udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v30i.7955Resumen
Siden 2009 har Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen udviklet og finjusteret standarderne for supercykelstierne. Året er nu 2023, og ved årets udgang forventes supercykelstinetværket i hovedstadsregionen at tælle 16 ruter. I løbet af de seneste 14 år har standarderne udviklet sig, men konceptet møder også flere udfordringer og problematikker, som samarbejdet bliver nødt til at forholde sig til, når netværket af supercykelstier fortsat udvides. Erfaringerne viser, at ikke alle ruter lever fuldt op til Supercykelstisamarbejdets anbefalinger til standarderne for supercykelstier, samtidig med at konceptet for supercykelstier heller ikke altid rummer alle nuancer af, hvad en god cykelrute er. Rutens omgivelser har stor betydning for cykelpendlerens oplevelse af en cykelrute, hvor særligt effekten af grønnere omgivelser er interessant at undersøge. Spørgsmålet er bare, om supercykelstier der ikke lever fuldt op til konceptet i forhold til f.eks. stibredde og stitype, stadig kan kaldes en supercykelsti, hvis den forløber gennem natur og væk fra biltrafik og dermed giver en attraktiv og god cykeloplevelse. Dette er et udviklingsprojekt, som Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen har på tegnebrættet, og som vil vise sig at række ind i flere forskellige indsatsområder i arbejdet med udviklingen af fremtidens supercykelstier.