Rumleriller og trafiksikkerhed
Udvidet resumé
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v30i.7956Palabras clave:
rumleriller, trafiksikkerhedResumen
Gennem to litteraturstudier og en helt ny dansk før-efter ulykkesevaluering er der samlet op på eksisterende viden og indhentet ny viden om sikkerhedseffekter af etablering af rumleriller på veje i åbent land. Den danske før-efter ulykkesevaluering er baseret på 2-sporede statsveje, og selvom analysen er udført på baggrund af relativt få strækninger, har etableringen af rumleriller medført signifikante ulykkesreduktioner. Det gælder både alle ulykker på strækningerne og de ulykker, som rumleriller forventes at modvirke, dvs. ene- og mødeulykker hvor en trafikant utilsigtet forlader sit kørespor til den side, hvor der er etableret rumleriller. Samlet set for studierne er der ingen tvivl om, at rumleriller er til gavn for trafiksikkerheden på såvel landeveje som motorveje. På veje uden midteradskillelse opnås den bedste sikkerhedseffekt ved både at etablere rumleriller i vejmidte og vejkant, men hvis der ikke er plads til dette i et givent tværprofil, bør rumleriller i vejmidte have førsteprioritet.