Permanent stop for lavprisvarehuse?

Forfattere

  • Brian Høj Aalborg Universitet
  • Jakob Nielsen Aalborg Universitet
  • Lars Berg Møller Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3906

Sammendrag

I vores afgangsprojekt om detailhandelsstruktur, har vi undersøgt lavprisvarehuses trafikale- og forsyningsmæssige konsekvenser og belyst det mulige indhold af en fremtidig detailhandelsstruk- tur.

Arbejdet viser, at det midlertidige stop for opførelsen af større detailhandelsenheder, som miljømi- nisteren har taget initiativ til, er på sin plads. Der er ud fra trafikale- og dermed miljømæssige betragtninger, god grund til at lede efter et mere skånsomt alternativ til lavprisvarehusene.

Udover at vise de uheldige trafikale konsekvenser af den nuværende detailhandelsudvikling, be- skriver rapporten også, at amternes detailhandelsplanlægning ikke efterlever Planlovens krav. En af årsagerne er, at Miljø- og Energiministeriet kun foretager en formel godkendelse af regionpla- nerne, og dermed ikke udfylder den overordnede rolle som rammestyringsprincippet er afhængig af.

Derudover indeholder rapporten bud på, hvilke ting der bør indgå i tilrettelæggelsen af den frem- tidige detailhandel. Her lægges der vægt på, at den fremtidige detailhandel bliver forsøgt planlagt opført således, at der bliver en sammenhæng mellem oplandets og detailhandelens størrelse.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1996

Hvordan referere

Høj, B., Nielsen, J., & Møller, L. B. (1996). Permanent stop for lavprisvarehuse?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3906

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning