Kapacitet i Københavns Lufthavn, Kastrup

Forfattere

  • Michael Jørgensen Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3949

Emneord (Nøkkelord):

airport, capacity

Sammendrag

Med de forventninger der er til den fremtidige udvikling af operationstallet i Kastrup Lufthavn bliver det nødvendigt indenfor den næste 10 års periode at skabe mulighed for en yderligere kapacitetsforøgelse.

En mulighed for en kapacitetsfremmende foranstaltning ligger i separationsnedsættelse mellem de landende fly. På nuværende tidspunkt skal der indlægges en separation på 3 NM (nautiske mile) mellem landende fly i samme vægtkategori. Denne kan nedsættes til’ 2,5 NM ifølge Amerikanske undersøgelser foretaget af FAA (Federal Aviation Administration)

Gennem mit eksamensarbejde på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, fandt jeg frem til et afslag på den separationsnedsættelse i Kastrup Lufthavn. Ud fra dette afslag undersøgte jeg i rapporten hvordan situationen på nuværende tidspunkt er mht. baneopholdstider sammenholdt med de eksisterende og fremtidige afkørselsmuligheder på banerne 04R-22L og 04L-22R.

De efterfølgende afsnit er et sammendrag af relevante afsnit fra eksamensprojektet.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1996

Hvordan referere

Jørgensen, M. (1996). Kapacitet i Københavns Lufthavn, Kastrup. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 3(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3949

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning