Forsyning og distribution af dagligvarer i et kædeperspektiv - analyse af relationen mellem dagligvarekæde og transportør
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4021Sammendrag
Transportørers erhvervsvilkår er hidtil primært blevet vurderet udfra undersøgelser af transport-’markedet’. De enkelte transportører og deres kundevirksomheders vilkår for at drive deres forretning anskues i denne forbindelse billedlig talt som: ‘øer i et hav af markedsrelationer’ (Ricardson 1972). I de tilfælde hvor markedet i analysen opdeles, er der tale om en relativt overordnet kategorisering f.eks. transport over korte eller lange afstande og transport af massegods eller stykgods (Erhvervsfremme Styrelsen 1993). I en analyse af transportører, der indtjener betydelige af deres omsætning hos én enkelt eller flere kundevirksomheder, har en sådan tilgang til analysen ikke det rette fokus og er ej heller tilstrækkelig detaljeret. I stedet må analysen tage direkte udgangspunkt i selve det samarbejde en given transportør har med sine kundevirksomheder. Undersøgelsen skal i højere grad fokusere på det primære netværk af kunde - og transportør relationer, som en given transportør er tilknyttet og i varierende grad afhængig af (Axelsson og Håkansson 1984).