Beregning af udbudsvariable i godstransport

Forfattere

  • Jens Møller-Pedersen TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4026

Emneord (Nøkkelord):

Goods transport, risk of damage, risk of delay, simulation

Sammendrag

Modeller for godstransport på bane fokuserer normalt kun på rejsetid og pris, og de baseres oftest på en frekvensbaseret beskrivelse af linjerne frem for de specifikke køreplaner. I forskningsprojektet "Godstransport og Kvalitet", udført for Transportrådet, er der udviklet en model, der udover pris og rejsetid også modellerer skades- og forsinkelsesrisiko for simulerede lastbil- og banetransporter. I denne artikel behandles kun simulation af banetransporter.

Modellen benytter de aktuelle køreplaner, hvorfor det er muligt at registrere nøjagtige ankomst- og afgangstider til rangerpladser og terminaler. Det antages, at forsinkelsesrisikoen afhænger af skiftetiden, og modellen kan derfor bl.a. bruges til at vise hvorledes rejsetiden afhænger af, hvor lang skiftetid der er nødvendig for at overflytte en godsvogn fra et tog til et andet. Ydermere giver anvendelsen af køreplaner mulighed for at modellere rejsetidens afhængighed af afsendelsestidspunktet.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1997

Hvordan referere

Møller-Pedersen, J. (1997). Beregning af udbudsvariable i godstransport. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4026