Trafiløkonomiske og miljømæssige konsekvenser ved havnetunnelprojektet

Forfattere

  • Claus Rehfeld Danmarks Teknisk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4140

Sammendrag

Trafikøkonomiske og miljømæssige analyser af investeringer i trafikal infrastrukur bliver som oftest gennemført med programmer der er skræddersyet til netop den foreliggende opgave eller samlet manuelt i et regneark. Problemstillingerne er ofte så forskelligartede at en rigid tilgang ikke er mulig. Dette kan skyldes at både selve planlægningsopgavens kompleksitet, men også at trafik- og konsekvensmodeller ofte er uafhængige modeller der kræver og producerer modelspecifikke data. Set fra en planlægningssynsvinkel er det ikke optimalt.

Dette paper introducerer kort et beslutningsstøttesystem, udviklet i forbindelse med mit Ph.D.-studium, der forholdsvis uafhængigt af kilden kan anvendes til såvel GIS-baserede som konventionelle trafikøkonomiske og miljømæssige konsekvensanalyser. Beslutningsstøttesystemet er illustreret ved hjælp af trafikøkonomiske og miljømæssige analyser på Havnetunnelprojektet. De to alternative Havnetunnelprojekter der evalueres, baserer sig på de projekter beskrevet i Tranportrådets rapport “Havnetunnel i København".

Nedlastinger

Publisert

31-12-1997

Hvordan referere

Rehfeld, C. (1997). Trafiløkonomiske og miljømæssige konsekvenser ved havnetunnelprojektet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 4(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4140

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning