Analyse af emissionsfaktorer og deres anvendelse ved beregning af luftforurening fra vejtrafik
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v5i1.4314Emneord (Nøkkelord):
traffic emissions, emission factors, CO, VOC, NOx, ECE 15/04 cars, catalyst carsSammendrag
I dette arbejde sammenlignes emissionsfaktorer fra forskellige modeller brugt i Danmark til beregning af luftemissioner fra vejtrafik. I sammenligningen inddrages varme CO, VOC og NOx emissionsfaktorer fra COPERT II, Workbook, DTU modellen og det danske måleprogram. Emissionsfaktorerne repræsenterer ECE 15/04 biler og katalysatorbiler med motorstørrelser mellem 1,4 og 2 l. Den første køretøjskategori indeholder nyere konventionelle benzinbiler med første registreringsdato i Danmark mellem 1. januar 1986 og 1. oktober 1990 og katalysatorbilerne er EURO I biler (registreret efter 1. oktober 1990).
Arbejdet har haft tre formål:
- at give et overblik over forskelle i emissionsfaktorer foreslået af de fire modeller.
- at undersøge om en nedsat katalysatorvirkningsgrad ved høje hastigheder, som DTU modellen foreslår, kan eftervises af de andre modeller.
- at vurdere indflydelsen på de samlede emissioner, når modellerne bruges i en totalberegning . I et eksempel beregnes de varme emissioner med de fire modeller ved typiske hastigheder i by på land og motorvej.