Pendling i hovedstadsområdet

Forfattere

  • Per Homann Jespersen Institut for miljø, teknologi og samfund, Roskilde Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4361

Emneord (Nøkkelord):

home workplace commuting, planning, quantitative methodology

Sammendrag

Pendlingen mellem hjem og arbejdssted er i fokus for mange plan-lægningstiltag, med henblik på at reducere trafikkens omfang og miljøbelastning. Planlægningstiltagene er af to kategorier:
• tiltag, der skal overflytte trafik fra personbiltransport til mindre miljøbelastende transportformer • tiltag, der skal reducere pendlingens omfang gennem en større samlokalisering af boliger og arbejdssteder.
Det er muligheder og begrænsninger i den sidste form for planlæg-ningstiltag der er emnet for dette paper, og der er foretaget en indledende undersøgelse af pendlingsmønstrene til og fra hovedstaden.
I den forbindelse er der udviklet et mål for pendlingstilbø-jeligheden, der synes at være velegnet til at beskrive den histo-riske udvikling i hjem-/arbejdsstedspendlingen. Det vises at pend-lingstilbøjeligheden har været stærkt stigende i Københavnsområdet i perioden 1981-95.
Endelig foreslås nogle videre undersøgelser, der kan belyse pro-blemstillingen yderligere.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1999

Hvordan referere

Jespersen, P. H. (1999). Pendling i hovedstadsområdet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4361

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning