Jo bredere veje, desto flere biler

Forfattere

  • Petter Næss Faggruppen for fysisk planlægning, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4399

Emneord (Nøkkelord):

mode choice, travel time ratio, congestion, transportation investments, Oslo

Sammendrag

En nylig udført undersøgelse i to transportkorridorer i Oslo viser, at der er et betydelig konkurrenceforhold mellem bil og kollektivtransport for arbejdsrejser fra de vestlige dele af byområdet til centrum. Andelen af de rejsende, der synes at være følsomme for ændringer i rejsehastighederne med hver af de to transportmåder, synes at være betydelig. En række forhold
påvirker de rejsendes valg af transportmiddel, men forholdet mellem rejsetiderne med bil og kollektiv transport såvel som parkeringsforholdene ved arbejdspladsen viser sig at være af stor betydning.

Øget vejkapacitet som på kort sigt fjerner køproblemer og får biltrafikken til at flyde hurtigere, vil føre til at en del tidligere kollektive trafikanter går over til at bruge bil til arbejdet. På lidt længere sigt risikerer man at få lige så alvorlige køproblemer som før og en større del af trafikken afviklet med det mindst energieffektive og mest forurenende transportmiddel, dvs. med privatbil.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1999

Hvordan referere

Næss, P. (1999). Jo bredere veje, desto flere biler. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4399