Konvertering af nødspor til kørespor for anvendelse under spidsbelastning

Forfattere

  • Peder Jensen Center for Trafik- og Transportforskning, DTU
  • Kasper Lindén Kjærbo Center for Trafik- og Transportforskning, DTU

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4444

Emneord (Nøkkelord):

transport telematics, motorways, emergency lanes, traffic flow

Sammendrag

Udbygningen af vejnettet holder ikke altid trit med trafikudviklingen. Derfor vokser problemerne med trafikafviklingen i såvel Danmark som en lang række lande omkring os. Dette har ledt til overvejelser om billige alternativer til udbygning af vejnettet, herunder hvilken rolle trafikinformatikken kunne spille i i denne sammenhæng. Fra udlandet kendes eksempler på indragelse af nødspor til kørespor for anvendelse under spidsbelastning. For at afhjælpe sikkerhedsmæssige problemer ved den valgte løsning er strækningerne udstyret med overvågnings og signaleringssystemer, således at nødsporet kan reetableres dynamisk når behovet opstår. Disse erfaringer overføres til Danmark via en modelberegning for Motorringvejen omkring København, og det vises at investeringen kan tjenes ind på omkring 2 år sammenlignet med en udbygning.

Nedlastinger

Publisert

31-12-1999

Hvordan referere

Jensen, P., & Kjærbo, K. L. . (1999). Konvertering af nødspor til kørespor for anvendelse under spidsbelastning. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4444