Scenario-baseret evaluering
Ny metode og computermodel
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4485Sammendrag
Dette paper indeholder en beskrivelse af en ny metode for scenario-baseret samfundsøkonomisk evaluering af infrastrukturprojekter. Metoden betegnes SEAM for Scenario-baseret evalueringsmetodik. Det teoretiske grundlag for SEAM er beskrevet i et tidligere paper fra 1996 ved Trafikdagene på AUC, hvorfor fokus i dette paper er på implementeringen af metoden i en fleksibel computermodel og den anvendelse der har været af modellen.
I SEAM inkluderes på konsistent vis afhængigheden imellem eksogent definerede scenarier og det modelkompleks der anvendes til at beskrive trafikken og dens konsekvenser. SEAM tager hensyn til indflydelsen fra mulige og sandsynlige fremtider ved en 'scenario-farvning' af alle relevante modelvariable. Herved afspejler det samlede kompleks af modelvariable kvaliteter ved hver fremtid som de er beskrevet i de ofte kvalitative scenarier.
De traditionelle følsomheds- og risikoanalyser gennemføres som oftest kun på de projektalternativer som allerede er udvalgt som optimale. Behandlingen af usikkerhed er således ikke en integreret del af planlægningsprocessen og behandles uretmæssigt som noget der skal gennemføres efterfølgende. Derfor er der risiko for at den langsigtede robusthed af en investering ikke klarlægges tilfredsstillende.
Formålet med en scenario-baseret evaluering, er en sikre en indhyldning af den langsigtede samfundsøkonomiske usikkerhed. Resultaterne af analysen præsenteres i såkaldte robusthedsgrafer, der i stedet for at præsentere ét endegyldigt resultat, afbilder det mulige udfaldsrum for et projekts økonomiske effektivitet. Tiltag der ensidigt fokuserer på én effekt eller én gruppe af (korrelerede) effekter vil som oftest gøre et projekt mindre robust, på trods af at tiltaget på kort sigt og i én prognose situation er optimalt.
Det er dog centralt i forståelsen af forskellen imellem følsomheds- og risiko- og scenarioanalyser, at analyserne ikke søger at afdække den samme information. Følsomheds- og risikoanalyserne har hovedsageligt et rent finansielt eller økonomiske sigte.
Scenarioanalysen kan derimod også bidrage med information om et projekts robusthed overfor den samfundsmæssige udvikling. Analyserne skal derfor opfattes som supplementer til hinanden. Et værktøj som SEAM kan være behjælpelig for at fremme en integrationen af usikkerhedsanalyser i samfundsøkonomiske evalueringer og medvirker hermed til en kvalificering af beslutningsprocessen.
En computermodel af SEAM, udviklet ved Danmarks Tekniske Universitet, er blevet anvendt til de praktiske analyser. Denne fleksible computermodel indeholder ligeledes moduler til at gennemføre risiko- og følsomhedsanalyser parallelt med scenario analyserne. Systemet er endvidere multi-modalt således at effekterne fra konkurrende transportmidler kan inkluderes direkte. Analyserne er eksemplificeret på Havnetunnel projektet og den Europæiske transportkorridor no. IX: Hamburg - København - Stockholm - Helsinki - St. Petersburg - Moskva.
Disse resultater stammer fra CODE-TEN projektet under EUs Fjerde Rammeprogram hvor SEAM modellen anvendes. Paperet afslutter med en diskussion af de måder hvorpå følsomheds- og risiko- og scenarioanalyser kan kombineres, for derigennem at for en bedre forståelse af usikkerheden i planlægningsprocessen.