Kortlægning af luftkvalitet langs motorveje
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5119Emneord (Nøkkelord):
air quality, dispersion model, motorway, NO, NO2, PM10, human exposure, GISSammendrag
Det er første gang der er foretaget luftkvalitetsmålinger med høj tidsopløsning langs en motorvej i Danmark, og det er ligeledes første gang, at der er opstillet en luftkvalitetsmodel målrettet forholdene omkring motorveje. Endvidere er det første gang, at der er foretaget en systematisk kortlægning langs et større motorvejsnet i et helt amt. Målekampagnen blev gennemført langs Køge Bugt motorvejen ved Greve i en 3 måneders periode i efteråret 2003, hvor der blev målt kvælstofoxider NOx (kvælstofmonoxid (NO) og kvælstofdioxid NO2) i forskellige afstande af motorvejen. Der er endvidere opstillet en luftkvalitetsmodel, som beskriver spredning og omdannelse med udgangspunkt i OML modellen. OML modellen er modificeret, således at den tager hensyn til trafikskabt turbulens. Modellen er evalueret ved sammenligning mellem målinger og modelberegninger. Endvidere er der gennemført modelberegninger for hele 2003 for sammenligning med grænseværdier.
Luftkvaliteten er kortlagt langs hele motorvejsnettet i Roskilde Amt i forskellige afstande fra motorvejen i op til 1.000 m, og de beregnede koncentrationer for 2003 er sammenlignet med grænseværdier for luftkvalitet. Befolkningens eksponering for luftforurening langs motorvejsnettet er kortlagt med udgangspunkt i antal mennesker på hver adresse inden for forskellige afstande af motorvejen. Der er gennemført detaljerede beregninger for NO2. Der er endvidere gennemført beregninger for PM10 (partikler under 10 mikrometer), men der gives her en overordnet vurdering pga. usikkerheder i det eksisterende videngrundlag.
Beregninger med den opstillede luftkvalitetsmodel for motorveje viser god systematisk overenstemmelse med målinger i forskellige afstande af motorvejen dog således at modellen overestimerer målte gennemsnitsværdier med ca. 10-20% afhængig af afstanden fra motorvejen i den version, som anvendes til kortlægningsformål. Koncentrationen af NOx og NO2 aftager hurtigt med afstanden til motorvejen. NO2 aftager lidt langsommere end NOx pga. kemiske processer.
Kortlægningen af luftkvalitetsniveauerne langs hele motorvejsnettet viste, at kun 3 adresser (11 mennesker) har NO2 årsmiddelkoncentrationer over 40 μg/m3 i 2003, hvilket er grænseværdien, der skal være overholdt i 2010. I årene før 2010 opererer man med en tolerancemargin i forhold til grænseværdien. I 2003 er grænseværdien plus tolerancemargin 54 μg/m . På ingen af adresserne overskrides denne værdi, da den højeste værdi var 44 μg/m . De højeste koncentrationer optræder langs Køge Bugt Motorvejen, da trafikken er størst her.