Luftfarten i Skandinavien, værdi og betydning
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5133Emneord (Nøkkelord):
airline industry, socio economic impactSammendrag
Dette paper er et af resultaterne af en stor økonomisk analyse udført for SAS i 2003-2005. Analyserne viser, at alle de tre Skandinaviske lande drager fordel af SAS som netværksselskab. De danske passagerer drager direkte nytte af at SAS har valgt Kastrup Lufthavn som knudepunkt for trafikken til og fra Skandinavien, idet man kan nå mere end 100 non-stop destinationer fra København.
Netværksselskaberne - og herunder SAS - er kommet under større og større konkurrencemæssigt pres fra punkt-til-punkt selskaber og andre netværksselskaber. Konkurrencen på de store europæiske ruter kommer fra punkt-til-punkt selskaber, som kan udnytte kapaciteten bedre og holde lavere priser. Samtidig konkurrerer netværksselskaberne indbyrdes om transfertrafikken til deres egne hubs.
Analyser af konkurrenceintensiteten baseret på Hirchmann-Herfindahl Indekset (HHI) viser, at konkurrencen i Skandinavien er på højde med konkurrenceintensiteten i resten af Europa. Analyserne viser endvidere, at der er mindre konkurrence på indenrigsruter og mest på oversøiske ruter.
Generelt er der en sammenhæng mellem konkurrenceintensiteten og priserne. På markeder, hvor der er konkurrerende selskaber, vil priserne generelt være 10-15 pct. lavere end på monopolruter, mens priserne falder med yderligere 5-10 pct. på ruter hvor der er tre konkurrerende selskaber.