Samfundsøkonomisk analyse af cykelfremme

Forfattere

  • Thomas Krag Thomas Krag Mobility Advice

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5141

Emneord (Nøkkelord):

bicycle traffic, pedestrian traffic, exercise, health, health costs, CBA, cost benefit analysis

Sammendrag

Paperet gennemgår en samfundsøkonomisk analyse af cykeltrafik gennemført efter Trafikministeriets retningslinier som del af rapporten "Cykling, motion, miljø og sundhed" udgivet af Det Økologiske Råd med flere.

Der regnes med et landsdækkende projekt, der søger at fremme cykeltrafik og øge cyklisternes sikkerhed i danske byer. Der argumenteres for en mulig stigning på 30% i gangtrafikken og 50% i cykeltrafikken og regnes på de samfundsøkonomiske konsekvenser heraf, herunder sundhedseffekterne.

Resultatet bliver stærkt positivt, idet de væsentligste negative effekter består i tabte offentlige indtægter på offentlig trafik og afgifter på benzin og biler. Selve investeringen i infrastruktur og kampagner tæller forholdsvis lidt, og cykelfremme vil derfor også være særdeles lønsom selvom de opnåede stigninger er mere beskedne.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2005

Hvordan referere

Krag, T. (2005). Samfundsøkonomisk analyse af cykelfremme. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 12(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5141