Hvordan kan man udnytter al tilgængelig information når et infrastrukturprojekt skal vurderes?

Forfattere

  • Anders Vestergaard Jensen DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5445

Emneord (Nøkkelord):

holistic, evaluation methodology, cost-benefit, multi-criteria

Sammendrag

Normalt når der vurderes infrastrukturprojekter i Danmark, anvendes en samfundsøkonomisk analyse der indeholder de effekter der kan beskrives monetært. Størrelsen på de relevante effekter vurderes for hvert alternativ og en enhedspris anvendes til at fastslå den samlede monetære størrelse af effekten. Dette er yderst praktisk idet en fælles måle‐enhed (kroner) dermed opnås. Men det er ikke altid muligt at beskrive samtlige effekter i monetære enheder, derfor skelnes der mellem monetære og ikke‐ monetære effekter. De yderlige effekter der ikke kan beskrives i monetære enheder kan have stor betydning for vurdering af infrastruktur anlæg. Flere miljø effekter kan f.eks. være svære eller umulige at sætte en monetær enhed på. Det vil derfor være relevant at inddrage disse effekter i beslutningsprocessen for at få en mere helhedsorienteret proces (se bl.a. HEATCO, 2006 og UITP, 2009).

Dette papir beskriver en vurderingsmetodik der kan håndtere en helhedsorienteret tilgang til en vurdering af infrastrukturprojekter. Metoden sigter imod at inddrage al den tilgængelige information der måtte være om projektet, og anvende denne information til at skabe et overblik over de evt. alternativer der måtte være. Tilgangen er både helhedsorienteret med respekt til effekterne, men også til aktører. Metoden tillader nemlig at beslutningstagerne kan inddrage adskillige aktører med hver deres værdier og holdninger. Først vil metode blive beskrevet trin for trin og derefter vil metoden blive illustrerede ved at beskrive et eksempel på implementering af metoden. Eksemplet stammer fra Sverige og er behandlet i et forskningsprojekt der bl.a. er finansierede af det svenske statslige forskningsråd VINNOVA. I projektet undersøges alternativer til udbygning af en højhastighedsbane mellem Norrköping og Bäckeby.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2009

Hvordan referere

Jensen, A. V. (2009). Hvordan kan man udnytter al tilgængelig information når et infrastrukturprojekt skal vurderes?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 16(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v16i1.5445

Utgave

Seksjon

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning