Netværkseffekter i jernbanekøreplaner

Forfattere

  • Lars Wittrup Jensen Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Transport
  • Alex Landex Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Transport

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5682

Emneord (Nøkkelord):

timetables, network effects, line effects, project evaluation, robustness

Sammendrag

Netværkseffekter i jernbanekøreplaner opstår, når en ændring ét sted i netværket forårsager ændringer andre steder i netværket grundet linjestruktur og korrespondancer i køreplanen. En præcis definition af denne type netværkseffekter gives, og måder at måle effekten beskrives. Da køreplaner for jernbanenet- værk er meget komplekse, er det er svært at vurdere ændringer for hele nettet, og dermed mulige net- værkseffekter. Denne artikel gennemgår derfor også modeller og metoder, der kan bruges til at måle net- værkseffekter og en passende model foreslås.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2013

Hvordan referere

Jensen, L. W., & Landex, A. (2013). Netværkseffekter i jernbanekøreplaner. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 20(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5682