Hvad er effekten af ren-luftzoner for luftforureningen i København?

Forfattere

  • Steen Solvang Jensen Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Matthias Ketzel Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Jørgen Brandt Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Thomas Ellermann Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Morten Winther Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Thomas Becker Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Louise Martinsen Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5715

Emneord (Nøkkelord):

low emission zone, air quality, external costs, scenarios, impact assessment

Sammendrag

Ren-luftzoner, hvor der stilles højere miljøkrav til køretøjer inden for et geografisk område, er et muligt virkemiddel til at forbedre luftkvaliteten i de større byer og til at reducere antallet af overskridelser af grænseværdien for kvælstofdioxid (NO2). Ren-luftzoner er et nyt ord for miljøzoner. Det nye ved ren-luftzoner er, at de stiller miljøkrav til ældre person- og varebiler, og ikke kun som de eksisterende miljøzoner til lastbiler og busser. Denne artikel vurderer effekten af forskellige udformninger af ren-luftzoner, og hvilken betydning det har for emission og luftkvalitet i 2013, 2015 og 2017 med udgangspunkt i scenarieberegninger gennemført i 2012. Dette sker med udgangspunkt i H.C. Andersens Boulevard i København, hvor NO2 grænseværdien er overskrevet. Den mest vidtgående ren-luftzone beskrevet i denne artikel vil føre til en beregnet reduktion i NOx emissionen på knap 13% svarende til en reduktion af NO2 koncentrationen på knap 3 μg/m3 i 2015.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2013

Hvordan referere

Jensen, S. S., Ketzel, M., Brandt, J., Ellermann, T., Winther, M., Becker, T., & Martinsen, L. (2013). Hvad er effekten af ren-luftzoner for luftforureningen i København?. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 20(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5715