Ulige veje til mobilitet
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5762Emneord (Nøkkelord):
daily mobility, inequalities in daily mobility, mobility capital, mobility segregation, urban segregation, deprived neighbourhood, urban planning of deprived neighborhoodsSammendrag
Artiklen tager udgangspunkt i et speciale færdiggjort i januar 2014. Specialet fokuserer på ulighed i hverdagsmobilitet, urban segregering og planlægning i udsatte byområder. Artiklen svarer på spørgsmålet; Hvordan kan viden om udsatte borgeres hverdagsmobilitet kvalificere byplanlægning overfor udsatte byområder i København? Gennem et års feltarbejde i et boligområde i Københavns sydlige del inspireret af både etnografiske og interventionistiske metoder for empiriindsamling ser undersøgelsen på transport og mobilitet som et pejlemærke for de sociale forskelle, der findes i byen.
Teoretisk forsøger undersøgelsen at bygge bro mellem de to skoler indenfor henholdsvis mobilitetsforskning og forskningen omkring social ulighed og segregering. Af teoretiske vinkler trækkes der hovedsagelig på Loïc Wacquants analyser af den avancerede marginalisering, Pierre Bourdieus kapitalbegreb og Vincent Kaufmanns begreb om motilitet.