Succesfulde tiltag på arbejdspladserne
Rådhuse og hospitaler har sparet 8-10% CO2
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5767Emneord (Nøkkelord):
mobility managementSammendrag
I perioden fra 2011 til 2014 har 26 partnere samarbejdet i projektet Formel M om at udvikle, afprøve og forankre mobility management i dansk trafikplanlægning. Projektet var støttet af Trafikstyrelsen og Region Hovedstaden. Baggrunden for projektets idé og mission var, at kommunerne oplevede en stigende udfordring i at kunne arbejde målrettet med at opnå klimamålsætningerne på transportområdet. Hospitalerne oplevede udtalte udfordringer med lokal trængsel.
Formel M var opbygget omkring en række demonstrationsprojekter, heraf seks på rådhusene og tre på hospitalerne. Deres udfordringer i forhold til at arbejde med mobility management var en usikkerhed i forhold til metode, holdning hos ledelse og medarbejdere, samt et højt krav om effektivitet.
I projektet var mobilitetsindsatsen på rådhusene i gang længst og opnåede en CO2‐reduktion fra pendlingen blandt medarbejderne på 9,4 %. Rådhusene opnåede en nedgang i antal ture med bil fra 54 % til 52%, samt en fremgang af ture med bus og tog. De deltagende hospitaler opnåede på kun 12 måneder en CO2‐reduktion på 7,8 % og en nedgang i antallet af bilture fra 50 % til 46 %. Hospitalerne oplevede også en fremgang i antallet af cykel/gang‐ture.
Rådhuse og hospitaler har grebet opgave forskelligt an, idet rådhusene har fokuseret på kørslen i arbejdstiden, mens hospitalerne har fokuseret på pendlingen. De mobilitetstiltag, som partnerne har taget i brug, er derfor også forskellige. Rådhusene har kortlagt og optimeret vognparken og implementeret retningslinjer for tjenesterejser. Hospitalerne har tilbudt deres medarbejdere en palette af forskellige mobilitetsformer – cykling, kollektiv transport og samkørsel. Alle partnerne har været enige om at højne opmærksomheden på transport med kampagner, øget information og synlige tiltag.
Nogle af de udslagsgivende elementer for successen på rådhusene og hospitalerne har været lokale projektledere, som fx mobilitetskoordinatorer, der har søgt og fået opbakning fra ledelse og kollegaer. Der har i organisationerne været en vilje til forandring, som er blevet udfordret af fællesskabet i Formel M. Et fællesskab faciliteret af Grønt Mobilitetskontor i Gate 21, der samler forskellige kompetencer, skaber synergi mellem aktiviteter, og udvikler værktøjer som transportvaneundersøgelser og guider til projektparterne.