Bedre modellering af trængsel i Landstrafikmodellen ved indarbejdelse af modul til beregning af krydsforsinkelser

Forfattere

  • Peter Ravn COWI A/S
  • Julie Storgaard Espersen COWI A/S
  • Rasmus Dyhr Frederiksen Rapidis

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5780

Emneord (Nøkkelord):

landstrafikmodel, intersection modelling

Sammendrag

Denne artikel beskriver arbejdet med at udvikle og indsamle data til at opbygge en krydsdatabase til Landstrafikmodellen. Vejdirektoratet igangsatte i 2012, et projekt med henblik på at udvide LTM med krydsmodellering. Med indførsel af krydsmodellering vil landstrafikmodellen opnå en klar forbedring, idet trængsels- og flaskehals effekter kan modelleres mere detaljeret.

Indarbejdelse af et krydsgenereringsmodul og indsamling af krydsdata til en krydsdatabase resulterer til gengæld et markant større datagrundlag og dermed større vedligeholdelsesomfang for modellen.

I artiklen beskrives den teoretiske, tekniske og praktiske fremgangsmåde for indførelsen af kryds- modellering i Landstrafikmodellen. Som forventet påvirker beregninger med krydsforsinkelser i Landstrafikmodellen rutevalget og den samlede rejsetid samt lokale ændringer i rutevalget.

Det videre arbejde består nu i at indarbejde krydsdata i Landstrafikmodellen, samt udvide den til at regner med 10 tidsperioder for bedre at kunne modellere trængslen.

Arbejdet med krydsdatabasen har også givet ideer til at forbedre modelleringen af trængsel i kryds yderligere, ved bl.a. at indarbejde muligheden for delte spor og trafikstyrede kryds i modellen.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2014

Hvordan referere

Ravn, P., Espersen, J. S., & Frederiksen, R. D. (2014). Bedre modellering af trængsel i Landstrafikmodellen ved indarbejdelse af modul til beregning af krydsforsinkelser. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 21(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5780