Bedre modellering af trængsel i Landstrafikmodellen ved indarbejdelse af modul til beregning af krydsforsinkelser
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5780Emneord (Nøkkelord):
landstrafikmodel, intersection modellingSammendrag
Denne artikel beskriver arbejdet med at udvikle og indsamle data til at opbygge en krydsdatabase til Landstrafikmodellen. Vejdirektoratet igangsatte i 2012, et projekt med henblik på at udvide LTM med krydsmodellering. Med indførsel af krydsmodellering vil landstrafikmodellen opnå en klar forbedring, idet trængsels- og flaskehals effekter kan modelleres mere detaljeret.
Indarbejdelse af et krydsgenereringsmodul og indsamling af krydsdata til en krydsdatabase resulterer til gengæld et markant større datagrundlag og dermed større vedligeholdelsesomfang for modellen.
I artiklen beskrives den teoretiske, tekniske og praktiske fremgangsmåde for indførelsen af kryds- modellering i Landstrafikmodellen. Som forventet påvirker beregninger med krydsforsinkelser i Landstrafikmodellen rutevalget og den samlede rejsetid samt lokale ændringer i rutevalget.
Det videre arbejde består nu i at indarbejde krydsdata i Landstrafikmodellen, samt udvide den til at regner med 10 tidsperioder for bedre at kunne modellere trængslen.
Arbejdet med krydsdatabasen har også givet ideer til at forbedre modelleringen af trængsel i kryds yderligere, ved bl.a. at indarbejde muligheden for delte spor og trafikstyrede kryds i modellen.