Pendlingens sociale geografi

Transportmiddelvalg i lyset af pendlerens politiske holdninger, sociale normer og kultur

Forfattere

  • Anne Vingaard Olesen Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
  • Ole B. Jensen Center for Mobility and Urban Studies (C-MUS), Aalborg Universitet
  • Erik Kjems Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
  • Kristian Hegner Reinau Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet
  • Morten Frølund Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet
  • Thomas Sick Nielsen Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5936

Emneord (Nøkkelord):

commuting, transport mode choice, elasticity, commuter typology

Sammendrag

Danske pendlere kører fortrinsvist i bil – også i store byer som København. Når rejsetiden er 20 minutter i bil var der blandt pendlere bosiddende i Hovedstaden godt 15 % cyklister, 35 % bilister og 15 % i offentlig transport. De resterende 35 % var enten til fods eller vekslede mellem forskellige transportmidler fra dag til dag. Tilsvarende ved 20 minutter var andelene blandt sjællændere godt 5 % cyklister, 55 % bilister og godt 5 % i offentlig transport. Region Nord- og Midtjylland havde begge 5 % på cykel, 75 % i bil og 5 % i offentlig transport. I Syddanmark sås ved 20 minutters rejsetid 10 % cyklister, 60 % i bil og 5 % i bus/tog. Beregningerne er baseret på data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt 2235 pendlere. Vi estimerede elasticitet i transportmiddelvalget med hensyn til rejsetid i bil. Rejsetiderne blev beregnet ved brug af Google Maps Distance Matrix. Pendlerne var alle i beskæftigelse, 18-65 år og med samme fordeling af køn, alder, geografi og uddannelse, som den danske baggrundsbefolkning. Desuden præsenteres en typologi afpendlere, der indeholder 4 overordnede grupperinger. “Bilister uden klare holdninger” (32 %), “grønne pendlere i storbyen” (30 %), “bilister der bor uden for de store byer” (23 %) og endelig ”anti-grønne bilister” (15 %). Denne opdeling i pendler-grupperinger indeholdt overraskende få holdninger og kultur.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2016

Hvordan referere

Olesen, A. V., Jensen, O. B., Kjems, E., Reinau, K. H., Frølund, M., & Nielsen, T. S. (2016). Pendlingens sociale geografi: Transportmiddelvalg i lyset af pendlerens politiske holdninger, sociale normer og kultur. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 23(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5936