Effektvurdering af forslag til skærpede miljøzoner i København

Forfattere

  • Steen Solvang Jensen Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab
  • Morten Winther Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab
  • Matthias Ketzel Aarhus Universitet, Institut for Miljøvidenskab

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6059

Emneord (Nøkkelord):

air pollution, low emission zone, impact assessment

Sammendrag

Der er næsten ikke nogen effekt tilbage af de eksisterende miljøzoner, som blev implementeret i 2008- 2010, og som kun stiller miljøkrav til busser og lastbiler. Københavns Kommune har opstillet 3 modeller til skærpede miljøzoner, som på forskellig måde stiller miljøkrav til person- og varebiler, og skærper kravene til busser og lastbiler. DCE-Nationalt Center for Miljø og Energy ved Aarhus Universitet har for Københavns Kommune vurderet effekten af de 3 modeller, og beregnet, hvordan de reducerer trafikkens emission og forbedrer luftkvaliteten. De sundhedsskadelig stoffer kvælstofoxider (NOx), partikler under 2,5 mikrometer (PM2.5) og partikler under 10 mikrometer (PM10) belyses, samt drivhusgassen kuldioxid (CO2), som bidrager til global opvarmning. Analysen viser, at jo tidligere miljøkravene introduceres, og jo skarpere de er, jo større er effekten for de sundhedsskadelige stoffer, mens CO2 emissionen vil stige lidt i de tilfælde, hvor dieselpersonbiler forbydes og erstattes af benzinpersonbiler.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2018

Hvordan referere

Jensen, S. S., Winther, M., & Ketzel, M. (2018). Effektvurdering af forslag til skærpede miljøzoner i København. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 25(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.6059