Evaluering af pilotprojektet med ATK (stærekasser)

Udvidet resumé

Forfattere

  • Thomas Skallebæk Buch Vejdirektoratet
  • Poul Greibe Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7453

Sammendrag

Evalueringen af det danske pilotprojekt med 20 ATK-standere (stærekasser) på 11 lokaliteter viser markante effekter på trafikanternes hastigheder, men også store variationer mellem lokaliteterne. Ud fra detektordata ses det, at gennemsnitshastighederne er reduceret (5-22 km/t) ved selve ATK-standerne, 85%-fraktilhastighed er typisk reduceret endnu mere, og andelen af trafikanterne, der ikke overholder hastighedsgrænsen, er faldet markant. Rejsehastigheder baseret på GPS-data viser, at effekten er størst lige ved standerne, og der stort set ikke kan måles en effekt i en afstand af mere end 1.000 m fra standerne. Erfaringsbaserede sammenhænge mellem trafikanternes hastigheder og ulykker viser, at de fundne effekter på hastighederne er så store, at de vil have en betydelig positiv effekt på antallet af ulykker ved ATK-standerne.

Nedlastinger

Publisert

26-09-2022

Hvordan referere

Buch, T. S., & Greibe, P. (2022). Evaluering af pilotprojektet med ATK (stærekasser): Udvidet resumé. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 29(1). https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7453