Nye veje mod færre cykelulykker
Artikel
DOI:
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v30i.7895Sammendrag
Vejen mod et bæredygtigt transportsystem er flere cykelture, men samtidig er cyklister en udsat trafikantgruppe med en langt større risiko for at komme i ulykke end bilister. Flere cykelstier har i mange år været svaret på denne udfordring, men der er god evidens for, at traditionelle cykelstier langs byernes trafikvejene måske nok giver større tryghed, men ikke færre ulykker, oftest flere.
I denne artikel argumenteres for, at der er et stort uudnyttet potentiale i at sikkerhedsudvikle cyklen med kørelys, bremselys og blinklys. Men også sidespejle, ABS-bremser og bedre sensorer til motorstyring på elcykler. Det foreslås også at indføre et EURO NCAP1 for cykler.
Der bør også arbejdes med tiltag rettet mod cyklisten. Der nævnes kampagner for anvendelse af pangfarvet beklædning, krav om cykelhjelm, forbud mod brug af hovedtelefoner og promillegrænse for cyklister.
Så diskuteres tiltag rettet mod infrastrukturen, hvor der argumenteres for, at anlægges cykelstier bør krydsningskonflikter mellem biler og cykler være løst i tid eller rum – ellers er en bedre løsning måske at droppe cykelstien og lade cyklerne køre sammen med bilerne på cykelgader med en hastighedsgrænse på 30 km/t.
Behovet for gode og tyverisikre parkeringsforhold for cyklister diskuteres også, og endelig påpeges at bedre drift og vedligeholdelse af eksisterende cykelinfrastruktur er vigtig både for at forebygge cykelulykker og for at få flere til at cykle.
Referanser
Agerholm, N., Caspersen, S., & Lahrmann, H. (2005). Cykelstiers trafiksikkerhed. En før-efterundersøgelse af 48 nye cykelstiers sikkerhedsmæssige effekt. Paper presented at the https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5162
Danmarks Statistik. (2023a, MOERKE: Personskader i færdselsuheld indberettet af politi, sygehusenes akutmodtagelse og sygehuse efter indberetter, uheldssituation, transportmiddel, køn, alder og skadens type. Retrieved 04-07-2023, from https://statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1536
Danmarks Statistik. (2023b, Statistikbanken: UHELD8: Tilskadekomne og dræbte i færdselsuheld efter uheldsart, personskade, transportmiddel, køn, alder og skadens type. https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=UHELD8&PLanguage=0&PXSId=0&wsid=cftree. Retrieved 04-07-2023, from
de Waard, D., Edlinger, K., & Brookhuis, K. (2011). Effects of listening to music, and of using a handheld and handsfree telephone on cycling behaviour. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 14(6), 626-637. 10.1016/j.trf.2011.07.001
https://doi.org/10.1016/j.trf.2011.07.001
Fakta om 16-19-årige cyklister. (2022). ().Rådet for Sikker Trafik. https://sikkertrafik.dk/media/avknyytf/unders%C3%B8gelse-om-unge-der-k%C3%B8rer-fulde-p%C3%A5-cykel-1.pdf
Hertach, P., Uhr, A., Niemann, S., & Cavegn, M. (2018). Characteristics of single-vehicle crashes with e-bikes in Switzerland. Accident Analysis & Prevention, 117, 232-238. 10.1016/j.aap.2018.04.021
https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.04.021
Hosseinpour, M., Madsen, T. K. O., Olesen, A. V., & Lahrmann, H. (2021). An in-depth analysis of self-reported cycling injuries in single and multiparty bicycle crashes in Denmark. Journal of Safety Research, 77, 114-124. 10.1016/j.jsr.2021.02.009
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2021.02.009
Hoye, A. (2018). Recommend or mandate? A systematic review and meta-analysis of the effects of mandatory bicycle helmet legislation. Accident Analysis & Prevention, 120, 239-249. 10.1016/j.aap.2018.08.001
https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.08.001
Høye, A. (2018). Bicycle helmets - To wear or not to wear? A meta-analyses of the effects of bicycle helmets on injuries. Accident Analysis & Prevention, 117, 85-97. 10.1016/j.aap.2018.03.026
https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.03.026
Janstrup, K., Hyldekaer, ;., Møller, M. ;., & Pilegaard, N. (2019). Vejens omgivelser, udformning og tilstand -betydningen for trafiksikkerhed. (). Lyngby: DTU Management. https://orbit.dtu.dk/en/publications/vejens-omgivelser-udformning-og-tilstand-betydningen-for-trafiksi
Kany, M. S. (2022). Hvordan ser det ud med brugen af cykelhjelm i Danmark? Udviklingen fra 2004 til 2021. Paper presented at the , 2910.54337/ojs.td.v29i1.7464
https://doi.org/10.54337/ojs.td.v29i1.7464
Kaplan, S., Vavatsoulas, K., & Prato, C. G. (2014). Aggravating and mitigating factors associated with cyclist injury severity in Denmark. Journal of Safety Research, 50, 75-82. 10.1016/j.jsr.2014.03.012
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2014.03.012
Københavnerliv. (2022, Raser over ny cykelgade: Det er farligere end før - nu reagerer kommunen. Retrieved 22-07-2023, from https://kobenhavnliv.dk/kobenhavn/raser-over-ny-cykelgade-det-er-farligere-end-foer-nu-reagerer-kommunen
Lahrmann, H., Christensen, M. C., Tallaksen, A. B., Tønning, C., Larsen, M. K., Madsen, T. K. O., Rasmussen, L. R., & Olesen, A. V. (2023). Projekt Cykelliv. -en undersøgelse af den sikkerhedsmæssige effekt af kørelys på cykler . (). Aalborg: AAU BUILD. Safety effects of permanent running lights for bicycles: A controlled experiment
Lahrmann, H., Madsen, T. K. O., Olesen, A. V., Madsen, J. C. O., & Hels, T. (2018). The effect of a yellow bicycle jacket on cyclist accidents. Safety Science, 108, 209-217. 10.1016/j.ssci.2017.08.001
https://doi.org/10.1016/j.ssci.2017.08.001
Madsen, J. C. O., Andersen, T., & Lahrmann, H. S. (2013). Safety effects of permanent running lights for bicycles: A controlled experiment. Accident Analysis & Prevention, 50, 820-829. 10.1016/j.aap.2012.07.006
https://doi.org/10.1016/j.aap.2012.07.006
Olesen, A. V., Lahrmann, H., Madsen, T. K. O., & Hels, T. (2022). Hvor mange kommer til skade i trafikken? -estimering af antal personskader efter trafikulykker i Danmark baseret på selvrapportering igennem en befolkningsundersøgelse. Danish Journal of Transportation Research - Dansk Tidsskrift for Transportforskning, 4 (2022)(1), 1-15. https://doi.org/10.5278/ojs.djtr.v4i1.6956
Olesen, A. V., Madsen, T. K. O., Hels, T., Hosseinpour, M., & Lahrmann, H. S. (2021). Single-bicycle crashes: An in-depth analysis of self-reported crashes and estimation of attributable hospital cost. Accident Analysis & Prevention, 161, 106353. 10.1016/j.aap.2021.106353
https://doi.org/10.1016/j.aap.2021.106353
Rizzi, M. C., Rizzi, M., Kullgren, A., & Algurén, B. (2020). The potential of different countermeasures to prevent injuries with high risk of health loss among bicyclists in Sweden. Traffic Injury Prevention, 21(3), 215-221. 10.1080/15389588.2020.1730827
https://doi.org/10.1080/15389588.2020.1730827
Studenterøvelse, A. U. (2022). Cyklistes brug af hovedtelefoner og lignende i Aalborg. Unpublished manuscript.
Waard, D. d., & Houwing, S. (2014). Cycling under the influence of alcohol. Paper presented at the The 3rd International Cycling Safety Conference (ICSC2014),
Wang, W. (2022). Winter cycling in Eskilstuna municipality: motivators and barriers experienced by commuters Available from DiVA http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1681362/FULLTEXT01.pdf http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-186909