Interorganisatoriske relationer som grundlag for transportgenerering i en dansk region
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v3i1.3917Palavras-chave:
Transportforskning, proteus, Interorganisatoriske relationer, Produktionsvirksomheder, transportvirksomheder, turistvirksomheder, Williamson, transaktionsomkostningsanalyse, værditilvækst, netværksteori, opportunisme, Voice, exit, outsourcing, tillid, tolkning, samarbejdsstrategi, tekst, base, alfa, database, kvalitative forskningsinterviews, tredjepartslogistikResumo
I dette paper vil vi kort præsentere nogle teorier og referencerammer, som kan anvendes til ana- lyse af interorganisatoriske relationer. Herefter vil vi diskutere nogle nøglebegreber, som er vig- tige for forståelse af, hvorledes interorganisatoriske relationer udvikler sig i tid og rum. Med ud- gangspunkt i disse nøglebegreber vil vi analysere 19 kvalitative interviews af produktions-, transport- og turistvirksomheder i trekantsområdet for at få en forståelse af, hvilket indhold de udvalgte virksomheder lægger i disse begreber, og hvilken betydning begreberne har for udvik- ling af relationer mellem virksomhederne.
Formålet med analysen er dels at få afprøvet en metode til analyse af kvalitative data ved hjælp af et tekstbase-program, dels at give en empirisk fortolkning af nogle centrale teoretiske begre- ber.
Det skal understreges, at der er tale om en foreløbig analyse, som mere har til formål at demon- strere fremgangsmåden i analysen, end at præsentere færdige resultater fra Proteus’ forprojekt. Til illustration har vi udvalgt tre nøglebegreber, nemlig tillid, outsourcing og exit/voice, til en nærmere analyse. Andre relevante begreber som f.eks. kompetence, uddannelse, internationali- sering og teknologi er udeladt. Disse nøglebegreber vil blive inddraget i forbindelse med afrap- portering af Proteus’ forprojekt.