Kørselsafgifter i København – systemdesign, anvendelse af provenu og fremtiden for vejafgifter

Autores

  • Otto Anker Nielsen Centre for Trafik og Transport (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
  • Jeppe Rich Centre for Trafik og Transport (CTT), Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
  • Uffe Nielsen Institut for Miljøvurdering

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5244

Palavras-chave:

road pricing, system design, network effects, Copenhagen

Resumo

Vejafgifter, som middel til at reducere trængsel, er blevet et populært instrument I flere europæiske byer, herunder London og Stockholm. I den forbindelse er et aktuelt problem hvorvidt provenuet skal anvendes. Formålet I papiret er at se på tilbageførselseffekter hvis tilbageførslen sker gennem øgede investeringer I infastruktur. Dette scenario er relevant eftersom der er et vist folkeligt pres for at penge der opkræves I trafiksektoren skal tilbageføres til samme sektor. Vi viser at hvis tilbageførslen sker som en ”puljeinvestering” med mange projekter involveret, vil der ganske vist ske en øget tilgængelighed, men dog ikke stor nok til at modsvare de øgede udgifter.

Downloads

Publicado

31-12-2006

Como Citar

Nielsen, O. A., Rich, J., & Nielsen, U. (2006). Kørselsafgifter i København – systemdesign, anvendelse af provenu og fremtiden for vejafgifter. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 13(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v13i1.5244