TEMA (Transporters EMissioner under Alternative forudsætninger) 2015

Autores

  • Emil Hausgaard Transport- og Bygningsministeriet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5823

Palavras-chave:

climate, emissions, model, transport, environment

Resumo

Denne artikel beskriver modellen TEMA2015 og opdateringen af TEMA-modellen til denne version. Herunder er der hovedsageligt fokus på modellens opbygning, anvendelse og resultater. Herudover er der lagt fokus på hvilke konkrete opdateringer der er foretaget i forbindelse med opdateringen af TEMA2010 til TEMA2015.

Formålet med denne artikel, samt oplægget på Trafikdage 2015, er at kunne præsentere den nye TEMA udgave, og fremlægge de forbedringer der er foretaget i opdateringen til 2015 udgaven. Herudover også generelt at orientere om, hvad TEMA kan benyttes til i praksis.

TEMA er en beregningsmodel, der kan beregne energiforbrug og emissioner for både person- og godstransport for følgende transportmidler: Personbiler, busser, tog, fly, færger, varebiler, lastbiler, godstog, godsfærger og fragtskibe.

Siden TEMA2010 blev offentliggjort er der sket betydelige teknologiske fremskridt, hvorfor det var nødvendigt med en opdatering, som siden hen er resulteret i TEMA2015. Her er alle væsentlige fremskridt og ændringer siden TEMA2010 forsøgt medtaget og indarbejdet, såfremt disse er fundet relevante for selve modellen og dens beregninger. Disse opdateringer beskrives i nærmere detaljer i artiklen, og vil blive præsenteret på Trafikdage 2015.

Downloads

Publicado

31-12-2015

Como Citar

Hausgaard, E. (2015). TEMA (Transporters EMissioner under Alternative forudsætninger) 2015. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 22(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5823

Edição

Seção

Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold