Transportørers muligheder og strategier for varetagelse af opgaver i forbindelse med Internethandel med konsumentvarer i Danmark.

Autores

  • Niels Kornum Institut for Afsætningsøkonomi, Handelshøjskolen i København

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4375

Resumo

Internethandel med konsumentvarer dvs. varige forbrugsgoder, udvalgsvarer og dagligvarer er i Danmark først lige ved at komme i gang. Men der tegner sig allerede nogle klare mønstre for handelen og den dertil hørende transport. Paperet vil præsentere resultaterne af en undersøgelse, der skal belyse, hvilke barrierer der er  indenfor logistik og distribution for at fremme elektronisk handel. Undersøgelsen er gennemført i perioden december 1998 til februar 1999 for Forskningsministeriet. Der kan peges på følgende resultater i relation til transport:
Selve distributionen af varige forbrugsgoder foregår ofte enten fra eksisterende butik sammenkoblet med installationshjælp eller via landsdækkende stykgods- eller pakketransportør. De største logistiske udfordringer ligger i etablering af før- og eftersalgsservices, hvor det afgørende er, at kunne omlægge serviceproviderens daglige arbejdstider til at matche husstandenes døgnrytme. Det kan også blive en opgave for de eksisterende transportører.
Ordrehåndtering, plukning og pakning, bookning af transport, etc. er mod forventning i visse tilfælde ikke automatiseret i e-handelsløsninger. Det er derfor disse forhold sammen med JIT- levering (uden lager) over store afstande, der er de afgørende faktorer for leveringshastigheden. Derimod er distributionen og transporten i det sidste led ikke nogen barriere. For varige forbrugsgoder og udvalgsvarer eksisterer der nemlig allerede velfungerende distributionssystemer, primært i form af diverse landsdækkende pakke- og stykgodsdistributionssystemer og sekundært i form af detailhandlernes egne distributionssystemer; f.eks. med egne biler.

For dagligvarer kan der etableres to typer af landsdækkende og en type lokalt baseret system (-er). De eksisterende transportører dækker forskellige dele af disse systemer og der er basis for et konkurrencepræget marked. Bortset fra lokal distribution er der ikke tilgængelige og velegnede systemer til håndtering af køl- og frostvarer.

Downloads

Publicado

31-12-1999

Como Citar

Kornum, N. (1999). Transportørers muligheder og strategier for varetagelse af opgaver i forbindelse med Internethandel med konsumentvarer i Danmark. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4375