Udvidelse af Motorring 3

– beregning af trafik og frem- kommelighed i anlægsfasen

Autores

  • Henrik Nejst Jensen Vejdirektoratet
  • Christian Overgård Hansen TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4550

Resumo

Som en del af folketingets trafikforlig blev det sidste år besluttet at udvide Motorring 3, og sidste ef- terår blev der igangsat en undersøgelse med henblik på belysning af alternative løsninger og miljø- mæssige konsekvenser (VVM-undersøgelse).

Motorring 3 er meget stærkt trafikeret, og i myldretiderne er der store køproblemer. En udvidelse af vejen vil forøge kapaciteten og dermed reducere køproblemerne. Men undervejs vil der i anlægsfasen blive nødvendigt med hastighedsbegrænsning, reduktion af sporbredde og i værste fald reduktion af antal kørespor. Det medfører en reduceret kapacitet, og trafikafviklingen bliver vanskelig. Omfaget af problemet ønskes forhåndsvurderet, som hjælp til planlægningen af en trafikafvikling i anlægsfasen med så små trafikantgener som muligt.

En reduceret kapacitet på Motorring 3 i anlægsfasen vil medføre overflytning af biler til parallelle veje samt forøge trængslen på M3 og veje med overflyttet trafik. Almindelige planlægningsorienterede trafikmodeller kan ikke tilstrækkeligt præcist belyse trafikafviklingen under køsituationer, hvilket har nødvendiggjort anvendelse af en utraditionel fremgangsmåde. Formålet med indlægget er at præsente- re denne og beregningerne af fremkommeligheden i anlægsfasen.

Downloads

Publicado

31-12-2002

Como Citar

Jensen, H. N., & Hansen, C. O. (2002). Udvidelse af Motorring 3 : – beregning af trafik og frem- kommelighed i anlægsfasen. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4550