Fremtidens støj fra vejtrafik
-belægninger og køretøjer
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v2i1.3880Nyckelord:
Noice, future, emissions, vehicles, road surfaceAbstract
Den samlede støjemission fra en personbil stammer primært fra henholdsvis motorstøjen og dæk-vejbane støjen. Motorstøjen er dominerende ved lav fart og dæk-vejbane støjen er dominerende ved høj fart. I indlægget gives der med baggrund i nye forskningsresultater en vurdering af hvordan støjemmisionen vil udvikle sig de kommende 15-20 år. Kravene til det enkelte køretøjs støjemission er via EU krav løbende blevet skærpet gennemen årrække. Med baggrund i et Nordisk ekspert seminar, er vurderingen at dette, at støjniveauet falder med 1-2 dB(A) i byområder, men at der ikke vil ske nogen mærkbare reduktioner på hovedveje med høj fart. Forklaringen ligger bl.a. i de metoder, der anvendes til at teste nye køretøjer, primært kun registrerer motorstøjen.
På området dæk-vejbane støj er der i de senere år gennemført en række Nordiske forskningsprojekter, hvor forskellige vejbelægningers støjmæssige egenskaber er blevet undersøgt. Resultaterne indikerer at nye belægninger af drænasfalt har et støjreducerende potentiale på 3-4 dB(A), som dog reduceres i løbet af belægningernes levetid. Resultaterne kan ligeledes anvendes til at opstille en oversigt over sammenhængen mellem forskellige belægningstyper og deres støjudsendelse.