Behandling af kollektiv trafik i trafikmodeller
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v4i1.4108Nyckelord:
traffic models, public transport, route choice, trip chainsAbstract
Behandlingen af kollektiv trafik i trafikmodeller bør på grund af den kollektive trafiks særlige egenskaber ske i modeller, der tager hensyn til disse egenskaber. Mange af de særlig egenskaber knytter sig til rutevalget, hvorfor en række anvendte rutevalgsmodeller sammenlignes ligesom de vurderes med hensyn til deres behandling af de særlige egenskaber. Afprøvning af de præsenterede modeller på et fælles eksempel viser markante forskelle i fordelingen af trafik på linier.
Strukturen af rejser med (hovedsageligt) kollektiv trafik lægger op til at modellere valg af transportmiddel og rute samlet ved hjælp af turkæder. Introduktionen af turkæder indebærer en mere detaljeret modellering af både transportmiddelvalg og rutevalg sammenlignet med den nuværende situation. Der præsenteres en række forskellige modelopbygninger til behandling af turkæderne. Disse afspejler forskellige opfattelser af delene i en turkæde og stiller samtidig forskellige krav til modelleringen af henholdsvis transportmiddelvalg og rutevalg. Estimation af modellerne forudsætter dog et datagrundlag som så vidt vides ikke er til stede i Danmark i dag.