Et komparativt studie af udviklingen af trafikplanlægningsprincipperne benyttet i byområder i Sverige, Nederlandene og Danmark

Författare

  • Henrik Harder Hovgesen Transport Research Group, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4362

Abstract

I slutningen af 1990'erne præsenteres i Sverige og Nederlandene en række nye trafikplanlægnings-principper for byområderne. Det sker i den svenske publikation "Lugna gatan!" fra 1998 og i den nederlandske publikation ”CROW 116" fra 1997. Baggrunden for disse trafikplanlægningsprincip-per er den Svenske "Nollvisionen" og den tilsvarende Nederlandske vision om et "duurzamm veilig" (et bæredygtigt sikkert) trafiksystem. Det primære mål med de nye trafikplanlægningsprincipper fra disse lande er at reducere antallet af uheld og personskader i trafikken i byområder. Dette skal for-trinsvis ske ved at reducere antallet af multifunktionelle veje med hastighedsgrænser på over 30 km/t i byområder dvs. veje med hastighedsgrænser på over 30 km/t hvor forskellige trafiktyper, med forskellige formål og forskellig adfærd blandes.
Hensigten med dette studie er at beskrive og diskutere i hvor høj grad disse nye trafikplanlægnings-principper fra Sverige og Nederlandene adskiller sig fra tilsvarende principper anvendt i Danmark udviklet i 1980'erne. Dette vurderes at være relevant da man i Danmark tidligere direkte har impor-teret trafikplanlægningsprincipper fra henholdsvis Sverige (SCAFT konceptet) og Nederlandene (Woonerf konceptet). Samtidig indgår dansk trafikplanlægning som en integreret del af dansk kommuneplanlægning. Ændrede trafikplanlægningsprincipper inspireret af udviklingen i Sverige og Nederlandene kan derfor igen få betydning for den fremtidige trafikplanlægning og dermed byud-vikling i Danmark.
Studiet er en del af et Ph.D projekt med overskriften "Sustainable traffic safety planning" - A study
of the Urban and environmental consequences of changes in the traffic planning principles for roads and paths in Danish urban areas using a combination of the new Swedish and Dutch traffic safety planning principles in urban areas.

 

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-1999

Referera så här

Hovgesen, H. H. (1999). Et komparativt studie af udviklingen af trafikplanlægningsprincipperne benyttet i byområder i Sverige, Nederlandene og Danmark. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 6(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4362

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning