Samspillet mellem organisering, kollektiv trafik-miks og efterspørgsel
-Overvejelser om den regionale togtrafiks økonomiske og servicemæssige konkurrenceflade.
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4382Nyckelord:
regional, public transport, organisation, demand characteristics, substitutionAbstract
I forbindelse med aftalen mellem regeringen og Amtsrådsforeningen i foråret 1998 blev det
besluttet, at der skulle ses på ansvarsfordelingen i den regionale togtrafik. Ved en omlægning
af ansvaret kan man ligeledes forestille sig en ændring i sammensætningen af den regionale,
kollektive trafik generelt - eksempelvis ved en øget erstatning af togbetjening med bus. Der er
derfor foretaget en række analyser af problemstillingen, der bl.a. belyser:
* økonomiske og efterspørgselsmæssige konsekvenser ved en omlægning af den regionale, kollektive trafik betjening fra tog til bus,
* regionale trafikanters præferencer for den kollektive trafik og
* netværksrelaterede effekter i det øvrige kollektive trafiksystem
I dette paper præsenteres baggrunden for arbejdet, de anvendte metoder samt de indledende
resultater af analyserne.