MIMIC’s analyse af Valby Station. Et brugbart værktøj ved terminalplanlægning?
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4394Nyckelord:
terminals, public transport, choice of travel mode, interchanges, intermodal travel behaviourAbstract
EU-projektet MIMIC (Mobility, Intermodality and Interchanges) har undersøgt barrièrer imod en
intermodal transportadfærd i 7 europæiske lande, fortrinsvis på udvalgte terminaler, - i Danmark
på Valby station. Valby blev valgt, fordi den netop var blevet ombygget med henblik på et
smukkere og mere trygt, overskueligt og lyst interiør, og fordi den er på vej til at opnå en mere
direkte adgang fra gade - og busnettet (nye trapper fra en bredere Toftegårds Allé bro).
Undersøgelserne på stationen omfatter interviews med beboere i oplandet og rejsende på
stationen, interviews med nøglepersoner og grupper med særlige behov, samt en
indretningsmæssig, arkitektonisk analyse med betegnelsen ”deconstruction”. Undersøgelsen bekræfter ideerne i de ombygninger, der er foretaget eller er på vej. Der stilles dog et selvstændigt, videregående ombygningsforslag, som synes at imødekomme endnu flere ønsker.
Det er dog ikke baneteknisk vurderet endnu. Det er nødvendigt, da stationens sporkapacitet er
ændret.