En model for terminalforbedringers betydning for brug af kollektiv trafik
EU-projektet MIMIC
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v6i1.4459Nyckelord:
intermodality, stations, terminal, public transport, trip chain, NielsenAbstract
I MIMIC undersøges om og hvordan, terminalindretning påvirker den rejsendes valg af hvilke
terminaler der passeres på en rejse. MIMIC løber parallelt i seks EU-lande; i Danmark med
udgangspunkt i Valby Station. Hensigten er at kunne få den rejsende til at benytte flere typer af
transportmidler på sin rejse, hvorved antallet af mulige destinationer øges og rejsetiden reduceres.
Barrierer mod at skifte mellem transportmidler på en rejse (intermodalitet) samt barrierer mod at
rejse på bestemte tider af døgnet, for grupper af individer eller mod at rejse generelt identificeres.
Såfremt en rejsende ikke vil skifte mellem typer af transportmidler, vil antallet af destinationer der
kan nås, være begrænset af nettet for det pågældende transportmiddel. Ved at skifte mellem
transportmidler undervejs, øges antallet af mulige destinationer såvel som at rejsetiden kan
reduceres.
I Valby er der foretaget undersøgelser af kvalitative parametre der kan påvirke valg af
transportmiddel og dermed turkæden, blandt brugere og ikke-brugere af kollektive transportmidler.
Kvalitative og socioøkonomiske variabler er indarbejdet i en trafikmodel, der kan estimere effekten af en parameter på det faktiske valg af transportmiddel. Endelig redegøres der for hvorledes MIMIC redskabet er inddraget i undersøgelsen af hvordan Københavns Hovedbanegård kan udvides.