Parkeringstiltag i de mindre kommuner

Muligheder og effekter

Författare

  • Anette Enemark Transportrådet/TetraPlan A/S

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4588

Abstract

Parkeringstiltag er tilsyneladende er et meget følelsesbetonet og samtidig meget overset po- litikområde i kommunerne. Men parkeringsforholdene spiller afgørende ind på alle mål- sætninger man kan have for en bymidte: Ønsket om at styrke handlen, styre trafikudviklingen, skabe mere liv i byen gennem flere boliger, eller et mere attraktivt bymiljø. Alligevel er man- ge kommuner tilsyneladende tilbageholdende med at tage selv meget velkendte regulerings- metoder i brug. Og meget tilbageholdende med overhovedet at bringe parkeringsforholdene op til debat. Udredningen ”Kommunal parkeringspolitik – mål og virkemidler” (Transport- rådets rapport nr. 02-02) demonstrerer hvordan forskellige parkeringstiltag har en positiv ef- fekt på opfyldelsen af de fleste målsætninger for bymidten. Og samtidig beskriver hvilken rolle disse parkeringstiltag kan spille i en kommunal trafikpolitik der har som formål at begrænse biltrafikken og bilafhængigheden

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2002

Referera så här

Enemark, A. (2002). Parkeringstiltag i de mindre kommuner: Muligheder og effekter. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 9(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v9i1.4588

Nummer

Sektion

Trafikpolitik og organisation – Klima og planlægning