Boliglokalisering og transport i Frederikshavn
- et bidrag til diskussionen om byplanlægningens betydning for persontrafikkens udvikling
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4816Nyckelord:
residental location, urban structure, travel distance, modal splitAbstract
I dette paper præsenteres resultater fra en transportundersøgelse blandt beboere i 11 boligområder i Frederikshavn kommune. Undersøgelsen viser at boligens byplanmæssige situation har betydning for indbyggernes transport også i en lille by som Frederikshavn. Som ventet spiller socioøkonomiske faktorer (navnlig kørekort, bilhold og anvendelse af bil på jobbet) og respondentenes holdninger (især transportholdninger, men i nogen grad også miljøholdninger og fritidsinteresser) en rolle for transporten. Men også når det tages hensyn til disse og en række andre mulige forklaringsfaktorer, er der klare sammenhænge mellem byplanfaktorer og transportaktiviteten. Boligens lokalisering i forhold til bycenteret fremtræder som en nøglefaktor som påvirker en række byplanmæssige forhold på et mere detaljeret niveau, og som alle har indvirkning på beboernes transportbehov: tilgængelighed til arbejdspladser, offentlige kontorer, indkøbsmuligheder, fritidstilbud, skoler og børnehaver. Undersøgelsen giver grundlag for at antage at man ved at lokalisere ny boligbebyggelse nær Frederikshavn centrum i stedet for i de ydre bydele eller oplandsbyerne, vil bidrage til at reducere indbyggernes energianvendelse og CO2-udslip, også når der tages hensyn til anden transportaktivitet end den der sker lokalt.