Udvikling af chaufførjobbet

Författare

  • Lise Kiertzner Hovedstadens Udviklingsråd

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4856

Nyckelord:

chaufførjobbet, chaufføruddannelse, kompetenceudvikling, kommunikation, communication, arbejdsmiljø, udlicitering, HT

Abstract

Chaufførens optræden har stor betydning for kundernes oplevelse af busturen – og hemed også lyst til at bruge kollektiv transport. I en tid hvor stadig flere får egen bil og dermed mulighed for at fravælge bus og tog er det derfor vigtigt at gøre det så attraktivt som muligt at benytte bussen. Mange faktorer spiller ind for at dette kan lykkes. I dette paper er det chaufførens rolle, der er sat i fokus og hvordan chaufførens job kan udvikles, så det giver mulighed herfor.
Paperet tager udgangspunkt i erfaringer fra HT-området og omhandler:

  • Den konkrete baggrund for udvikling af chaufførjobbet, herunder konsekvenser ved udlicitering af kørslen
  • Rollefordeling mellem trafikseskab og busselskab
  • Konkrete indsatser i HT-området inden for: arbejdsmiljø, kommunikation og kompetencer

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2000

Referera så här

Kiertzner, L. (2000). Udvikling af chaufførjobbet. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 7(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v7i1.4856