Videotracking som led i modellering af trængsel for cykeltrafik

Författare

  • Mads Poulsen DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet
  • Rasmus Albrink RAW Mobility
  • Thomas Kjær Rasmussen DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5061

Nyckelord:

video tracking, modelling, congestion, bicycles

Abstract

Cykeltrafikken i Danmark udgør en ganske betydelig andel af den samlede trafikmængde i Danmark - i særdeleshed i Hovedstadsområdet. På trods af dette har trængsel på cykelstier og modellering af denne hidtil ikke været af udpræget stor interesse. Med hjælp fra fremskridtet af nye videobaserede kilder til indsamling af data for cykeltrafik, er det imidlertid lykkedes at udvikle en model for cykeltrafik, der modellerer trængsel på cykelstier og de skift i rutevalg, som trængslen medfører. En storskalaimplementering for Hovedstadsområdet indikerer også, at trængselseffekterne på cykelstier ikke bør ignoreres, idet et betydeligt skift i rutevalg ses som følge af trængslen i myldretiden. 

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2019

Referera så här

Poulsen, M., Albrink, R., & Rasmussen, T. K. (2019). Videotracking som led i modellering af trængsel for cykeltrafik. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 26(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v26i1.5061