Effektundersøgelse af vejudvidelser i Nordjyllands Amt
9. semesters praktikprojekt ved Nordjyllands Amt
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5157Nyckelord:
before and after studies, evaluation, NordjyllandAbstract
Formål:
Der er gennem de sidste 10 år blevet gennemført vejudvidelser på 115 strækninger i Nordjyllands Amt. Konsekvenserne af disse er aldrig blevet evalueret, men det har længe været et ønske fra Nordjyllands Amt, at foretage en evaluering. Formål: Der udarbejdes en effektundersøgelse af vejudvidelser på amtsveje i Nordjyllands Amt med baggrund i "Sikkerhedsmæssig effekt, vejledning for vejbestyrelser" fra 1981 udgivet af Vejdirektoratet. Effektundersøgelsen udarbejdes med henblik på, at estimere effekten af sideudvidelser på antallet af uheld på amtsveje i det åbne land i Nordjyllands Amt.
Metode:
Der er taget udgangspunkt i "Sikkerhedsmæssig effekt, vejledning for vejbestyrelser" fra 1981, idet der ikke foreligger nyere manualer for evalueringer af denne type i Danmark. Metoden bygger i sit udgangspunkt på en simpel sammenligning af antallet af uheld sket før og efter vejudvidelserne, idet der korrigeres for den generelle udvikling vha. en kontrolgruppe. Efter effekten af forskellige udvalgte grupperinger af strækninger er klarlagt, er resultaterne efterprøvet vha. signifikanstests. Der er derudover fokuseret på forskelle mellem vejudvidelser henholdsvis med og uden anlæggelse af cykelstier. Antallet af tilskadekomne og involverede bløde trafikanter er opgjort.
Empiri
Der er taget udgangspunkt i 115 vejudvidelser foretaget på amtsveje i Nordjyllands Amt gennem de sidste 10 år. Heraf har 64 udvidelser haft relevans for undersøgelsen og resultaterne bygger på disse. Derudover er der anvendt en kontrolgruppe til korrektion af antal skete uheld, hvilken består af alle uheld sket på amtsveje i det åbne land i Nordjyllands Amt fra 1986 til 2004.
Resultater
Det har kun i et enkelt tilfælde været muligt at påvise en signifikant effekt ved én gruppering af udvidelser.
Dette formodes primært at skyldes det begrænsede antal udvidelser i undersøgelsen. Resultaterne stemmer overens med forventede resultater i både "Uheld på veje i åbent land" udgivet af Vejdirektoratet i 1998 og Ezra Hauers undersøgelser i "Lane Width and Safety" fra 2000.