En eksperimentel undersøgelse af følgeafstande i trafikken under forskellige vejrbetingelser
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5159Nyckelord:
headway, time headway, time to collision, risk perception, fog, low frictionAbstract
Følgende er en beskrivelse af et eksperiment udført i 2005 om følgeafstande i trafikken Eksperimentet omhandlede kørsel under forskellige vejrforhold: reduceret sigtbarhed (tåge), reduceret køretøjskontrol (glatføre) og normal kørsel (normal sigtbarhed og normal køretøjskontrol) .
Eksperimentet blev udført i en avanceret køresimulator. 12 forsøgspersoner deltog i eksperimentet. Hver forsøgsperson kørte ca. 43 000 meter under hver betingelse. Forsøgspersonerne skulle i løbet af eksperimentet holde en sikker afstand til forankørende bil, der var programmeret til at køre ved 90 km/t under 20 000 meter. I denne artikel analyseres udelukkende kørsel under 90 km/t.
De kritiske variable i eksperimentet var tidsafstand, tid til kollision, hastighed samt bremseaktiviteter. Tidsafstanden var lavest ved kørsel under normale vejrbetingelser, mens tidsafstanden var længst under kørsel i glatføre. En-vejs variansanalyse af forsøgsparametrene viste, at der var signifikante forskelle i tidsafstanden mellem alle forskellige vejrbetingelser. Tid til kollision var ikke signifikant forskellig imellem nogle af betingelserne. Hastighed var også signifikant forskellig imellem alle betingelser. Bremsen blev anvendt hyppigst under kørsel i glatføre, men for alle tre betingelser gjaldt, at den blev anvendt i mindre end 2% af alle observationerne. Der blev ikke fundet signifikante i omfanget af bremseaktivitet imellem de forskellige betingelser.
Det var forventet, at tidsafstanden ville være længst ved glatføre da forsøgspersonerne qua manglende køretøjskontrol ville kompensere for øget risikooplevelse ved at øge afstanden. Omvendt var det forventet, at tidsafstanden ville være lavest ved tåge, da førere under dette vejrforhold har en tendens til at overvurdere afstanden. Dette blev ikke bekræftet af forsøgsresultaterne.