Sikker trafik gennem træning - Kørsel i simulator og på køreteknisk anlæg
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v12i1.5160Nyckelord:
transfer of training, driving skills, simulator, closed circuitAbstract
En af mulighederne for at få en mere sikker trafik, er at lade førere øve sig inden de slippes løs i den rigtige trafik. Dette kan foregå dels i en køresimulator og dels på køreteknisk anlæg. I dette forsøg har vi ladet de samme professionelle chauffører køre på køreteknisk anlæg og i køresimulator for at klarlægge om deres køretekniske færdigheder bliver større ved at gennemgå disse øvelser.
Formålet med øvelserne var at besvare følgende spørgsmål:
- Har det en effekt på kørselspræstationen at modtage træning i simulator inden træning på køreteknisk anlæg – og omvendt
- Bliver kursisterne bedre til de forskellige discipliner undervejs i gennemløbene?
Empirisk grundlag og metoder.
Datamaterialet stammer fra gennemførte kurser på AMU-Djurslands køretekniske anlæg og i simulator sammesteds. 104 professionelle chauffører – 10 kvinder og 94 mænd – gennemførte i foråret 2004 ti forskellige øvelser på både køreteknisk anlæg og i simulator. Øvelserne er gennemført to gange i simulator og fire gange på køreteknisk anlæg. Kursisterne har for hvert gennemløb fået tildelt karakterer på en semikvantitativ skala fra et til fem for fire discipliner i hver øvelse, nemlig hastighed, bremsning, styring og undgåelse af forhindring. Karaktererne er givet så objektivt som muligt af erfarne instruktører fra AMU-Djursland.
Til besvarelse af de fem spørgsmål ovenfor er brugt variansanalyse og lineær og multipel regression. De uafhængige variable er for eksempel køn, alder, arbejdsmæssig tilknytning, mens den afhængige variabel i disse analyser vil være præstation eller præstationsforbedring inden for en given disciplin.
-
Kursisterne fik signifikant bedre karakterer af at gennemføre samme øvelse flere gange. Dette gælder alle discipliner og både for køreteknisk anlæg og simulator.
-
Kursisterne fik bedre karakterer af at gennemføre øvelser på det ene anlæg inden de samme øvelser på det andet anlæg. Tendensen er klarest for kursister der gennemførte øvelser på det køretekniske anlæg efter øvelser i simulator.
-
Præstationsforbedringen var signifikant bedre på køreteknisk anlæg end i simulator. Om dette skyldes anlæggets karakter eller at der på køreteknisk anlæg var fire gennemløb og i simulatoren kun to, kan ikke afgøres.