Evaluering af Mobility Management kampagnen ”Få din del af kagen”
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5695Nyckelord:
mobility management, commuting, public transportationAbstract
I efteråret 2012 igangsatte Movia en målrettet markedsføringsindsats for at motivere pendlere på større virksomheder til at overveje kollektiv trafik som alternativ til bilen. Projektet blev igangsat som et led i incitamentssamarbejdet mellem Region Hovedstaden, Nobina Danmark og Movia. Formålet med samarbejdet er at skabe et fælles grundlag for at få flere passagerer på linje 330E, 300S, 400 og 400S, og ved at målrette en kampagne mod erhvervsområderne langs linjerne, var målet at få flere flyttet fra bilen til bussen og øvrige kollektive transportformer. Den overordnede kampagne bestod af en ”privatdel” og en ”erhvervsdel”. Førstnævnte lagde sig i forlængelse af den igangværende overordnede S-bus kampagne som havde til formål at ramme ”light-users” af den kollektive trafik med information om det at tage bussen til oplevelser (shopping, fodboldkampen, biografen, etc.). Den ”private” del var målrettet større virksomheder langs linjerne og nærværende dokument indeholder en evaluering af denne del af kampagnen. Evalueringen indeholder en generel beskrivelse af projektet, et metodisk baggrundsafsnit, en evaluering af passagereffekter samt en beskrivelse af virkninger og effekter som kampagnen ligeledes har resulteret i. Slutteligt beskrives fremtiden for lignende tiltag. Movias arbejde med Mobility Management er ligeledes kort introduceret.