Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter

Forfattere

  • Ove Andersen Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
  • Benjamin B. Krogh Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
  • Kristian Torp Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
  • Harry Lahrmann Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5716

Emneord (Nøkkelord):

canbus, can, gos, map, fuel, consumption, fastest, economic, route

Sammendrag

Der er stort fokus på at forbedre brændstoføkonomien i transportbranchen generelt. I denne artikel anvendes brændstoftallene fra Controller Area Network Bus (CANBus) kombineret med GPS data til at skabe et digitalt vejkort, hvor det er muligt at sammenligne de hurtigste ruter med de mest brændstoføkonomiske ruter. Kortet er baseret på ca. 100 millioner CANBus observationer og ca. 2,1 milliarder GPS observationer. Hovedkonklusionen er, at CANBus data kan anvendes til at estimere brændstofforbruget for en rute. Sammenlignet med estimering af køretider er det mere kompliceret at estimere brændstofforbrug fordi der er eksterne faktorer som påvirker forbruget f.eks. chaufførens kørestil, køretøjs vedligeholdelsesstand og vejret. På websiden daisy.aau.dk/its kan hurtigste, korteste og mest brændstoføkonomiske rute sammenlignes for hele Danmark.

Nedlastinger

Publisert

31-12-2013

Hvordan referere

Andersen, O., Krogh, B. B., Torp, K., & Lahrmann, H. (2013). Hurtigste versus mest brændstoføkonomiske ruter. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 20(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5716