Nye tider – DSB’s køreplan 2016

Författare

  • Steen Larsen DSB Langsigtet Planlægning
  • Jesper Thorsen DSB Langsigtet Planlægning
  • Joachim Bak DSB Køreplanlægning

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5813

Nyckelord:

railway, timetables, travel times

Abstract

Søndag den 13. december 2015 træder DSB’s nye køreplan for 2016 i kraft. For første gang i mange år er der med køreplanen for 2016 ikke taget udgangspunkt i sidste års køreplan, men i stedet startet helt fra bunden, hvilket giver ændringer over hele landet. Den nye køreplan betyder dog ikke kun nye minuttal. Køreplanen indeholder både generelle forbedringer og en række nyskabelser. Af de generelle forbedringer kan nævnes reducerede rejsetider, fast systemtime, faste minuttal, jævne frekvenser, symmetrisk køreplan, bedre korrespondancer og bedre muligheder for at genoprette driften efter driftsuorden. Blandt nyskabelserne er 15-minutters drift i Østjylland i myldretiderne, direkte forbindelse mellem Aalborg og Flensborg/Hamborg, Sønderborg kobles på lyntogssystemet i Fredericia samt at IC-toget mellem København og Esbjerg overhales af lyntoget i Odense. Totalt betyder køreplansændringerne, at rejsetiden på årsbasis reduceres med 800.000 timer, og at der er et teoretisk vækstpotentiale på 540.000 DSB-rejser svarende til ca. 100 mio personkm.

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2015

Referera så här

Larsen, S., Thorsen, J., & Bak, J. (2015). Nye tider – DSB’s køreplan 2016. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 22(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5813