Nye trends inden for persontransport services

En trendanalyse

Författare

  • Søren Saugstrup Nielsen MOE|Tetraplan
  • Søren Brønchenburg Vejdirektoratet

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5924

Nyckelord:

trends, strategy, passenger serivces, MAAS, capacity, state road network, Internet of Things, LoT, shared finances, shared car services, car sharing, method, traffic development, large cities, transport, internet, strategic planning, road planning, traffic planning, PESTEL

Abstract

Gennem de seneste år er privatbiler og den kollektive trafik blevet udfordret af en række nye tjenester, som fx GoMore og DriveNow, der tilbyder alternative former for persontransport ved hjælp af internettet og apps. Det kan være vanskeligt at spå om, hvordan nye internetbaserede persontransport services vil udvikle sig, hvordan de vil blive en del af vores hverdag, hvordan de kan påvirke vores transportvaner og den fysiske afvikling af trafikken i vores samfund som helhed. Dilemmaet kan opstå, hvis brugen af disse services vokse meget hurtigt og påvirker kapaciteten i den fysiske vejinfrastruktur. Det tager nemlig tid at udvide kapaciteten i den fysiske vejinfrastruktur, samtidig med at kapaciteten på vejnettet særligt i og omkring de store byer allerede i dag er udfordret.

For Vejdirektoratet, der har vejbestyrelsesansvar for Statsvejnettet, er det vigtigt løbende at undersøge og forholde sig til trends og drivkræfter, der potentielt kan påvirke statsvejnettet og dets udvikling, herunder særligt kapaciteten på vejnettet. I en tematisk trendanalyse gennemført i 2015 har MOE|Tetraplan i samarbejde med Vejdirektoratet undersøgt nye persontransport services, hvor følgende er søgt besvaret:

  • Hvilke nye services findes allerede nu, og hvilke kan der forventes at komme til i nær fremtid?
  • Hvilken effekt på trafikken og dets afvikling ses i dag fra disse services, reducerer de trafikken eller øger de den?
  • Hvordan påvirker disse services danskernes transportvaner og evt. den fysiske afvikling af trafikken og kapaciteten på vejnettet?
  • Hvordan påvirkes kapaciteten, hvis services benyttes i myldretiden, eller hvis de i høj grad anvendes i geografiske områder, hvor strækninger og kryds er belastede i forvejen.
  • Hvilke effekter forventes persontransport services at få på trafikken på statsvejnettet på kort, mellem langt og lang sigt?

I trendanalysen er en række internetbaserede persontransport services analyseret for at vurdere deres effekter på trafik og kapacitet på statsvejnettet. Analysen er af kvalitativ karakter, baseret på desktop research og den beskriver effekterne på overordnet niveau. For at forstå disse services og konsekvenserne af deres effekter bedre er konklusionen umiddelbart, at det er nødvendigt at gå længere ned i materien, og her er spørgsmålet, hvad er den rigtige tilgang?

##submission.downloads##

Publicerad

31-12-2016

Referera så här

Nielsen, S. S., & Brønchenburg, S. (2016). Nye trends inden for persontransport services: En trendanalyse. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 23(1). https://doi.org/10.5278/ojs.td.v1i1.5924