Grønne emissionstiltag for arbejdsmaskiner på en byggeplads

Artikel

Författare

  • Morten Winther Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet
  • Lars Overgaard Teknologisk Institut
  • Rasmus F. Cordtz Teknologisk Institut

DOI:

https://doi.org/10.54337/ojs.td.v31i.8671

Abstract

I projektet ”Fremtidens grønne byggeplads” beregnes emissionskonsekvenserne af at indføre grønne emissionstiltag for maskinerne på byggepladsen. Der regnes på et basisscenarie med off-road diesel (B0), og fem forskellige grønne emissionstiltag: HVO biodiesel, mild elektrisk hybridisering af en pæleboremaskine, 10 % tomgangstid for gravemaskiner samt elektrificering af alle gravemaskiner og alle maskiner på pladsen.

Samlet set for alle scenarier, opnås de største reduktioner i energiforbruget og NOx- og PM-emissionerne ved at elektrificere alle maskinerne på byggepladsen. De beregnede besparelser i energiforbruget, NOx- og PM-emissionerne er på hhv. 38 %, 85 % og 66 %, set i forhold til basisscenariet. I fremtiden forventes endnu større NOx - og PM-emissionsbesparelser, efterhånden som andelen af sol- og vindenergi stiger i det danske energisystem. Ved fuld elektrificering sker alle udledninger på kraftværkerne og gevinsten for den lokale luftkvalitet bliver derfor maksimal (nulemission af NOx og PM). For CO2 opnås emissionsbesparelser på 87 % i HVO-, hybrid- og tomgang-scenarierne, hvor alle maskinerne bruger HVO.

For gravemaskiner alene opnås en energibesparelse på 38 %, og CO2 - og NOx-emissionsreduktioner på hhv. 75 % og 6 % ved elektrificering, set i forhold til basisscenariet. Den lille NOx-reduktion skyldes det noget lavere energiforbrug, da NOx-emissionsfaktoren for elforbruget samlet set er højere end ved brug af B0 (og HVO). PM-emissionerne bliver mere end 11 gange højere ved elektrificering, pga. kraftværkernes høje PM-emissioner. NOx-og PM-emissionerne fra kraftværkerne forventes at falde i fremtiden, i takt med at andelen af sol- og vindenergi stiger i det danske energisystem. De lokale emissioner er dog nul. For gravemaskiner opnås de største emissionsreduktioner i tomgangs-scenariet. Her falder de beregnede NOx-, PM- og CO2-emissioner med hhv. 8 %, 1 % og 87 % i forhold til basis, og energiforbruget falder med 4 %.

For pæleboremaskinen opnås ved elektrificering en energibesparelse på 38 %, og NOx- og CO2-emissionsfald på hhv. 32 % og 75 %. NOx-reduktionen i procent bliver mindre end reduktionen i energiforbruget, og PM-emissionerne bliver mere end 9 gange højere end i basisscenariet, af samme årsag som nævnt for gravemaskiner. De lokale emissioner er dog nul. I mild hybrid-scenariet (hvor pæleboremaskinen bruger HVO) beregnes et uændret energiforbrug for pæleboremaskinen, mens NOx- og CO2-emissionerne falder med hhv. 18 % og 87 % og PM-emissionen stiger med knap 3 %, set i forhold til basisscenariet.

##submission.downloads##

Publicerad

05-08-2024

Referera så här

Winther, M., Overgaard, L., & F. Cordtz, R. (2024). Grønne emissionstiltag for arbejdsmaskiner på en byggeplads: Artikel. Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, 31. https://doi.org/10.54337/ojs.td.v31i.8671

Nummer

Sektion

Trafikkens energi-, klima- og miljøforhold