Casestudie - En ung pige med debuterende skizofreni
DOI:
https://doi.org/10.5278/ojs.mipo.v4i1.80Resumé
Artiklen beskriver et individuelt musikterapiforløb med en ung skizofren pige. Der fokuseres på at beskrive den musikalske interaktion som udtryk for patientens udvikling i forløbet. For at strukturere og overskueliggøre beskrivelsen af det musikalske materiale anvendes bl.a. Mercedes Pavlicevics Musikalske Interaktion Ratings (MIR) med 9 niveauer til at beskriveinteraktionen mellem patient og terapeut i musikalske kliniske improvisationer. Suppleret med patient kommentarer og terapeutens noter beskrives, hvordan der i musikterapien skabes et rum for patienten hvor hendes kreative ressourcer og egne initiativer kan komme til udtryk, og hjælpe hende til at være i samspil frem for at isolere sig.
Som beskrevet i forrige kapitel er det følgende en beskrivelse af et musikterapiforløb med en ung pige med debuterende skizofreni. Musikterapien forløb over et halvt år under hendes indlæggelse på et psykiatrisk sygehus.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Artikler er distribueret under Creatice Commons-licensen https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ . Forfatteren bevarer ophavsretten til sin tekst og kan til enhver tid trække sin tilladelse til publikation og arkivering tilbage.