Brug af kreative medier i supervision af modoverførings- oplevelser i musikterapi i psykiatrien. Hvordan håndteres sådanne oplevelser så de bliver klinisk relevante?

Forfattere

  • Inge Nygaard Pedersen Aalborg Universitetscenter

DOI:

https://doi.org/10.5278/ojs.mipo.v6i1.98

Resumé

Denne artikel handler grundlæggende om hvordan man kan håndtere mod-overføring i arbejde med musikterapi i psykiatrien. Først bringes en indføring i emnet, ud fra beskrivelser af håndteringsmåder i forhold til modoverføring i psykiatrien ud fra klinisk praksiserfaring. Derefter spores der ind på hvordan der kan arbejdes med modoverføring i supervisionsprocesser med musikterapeuter, der arbejder i psykiatrien. Brug af musik og andre kreative medier spiller en stor rolle i denne proces, hvilket illu-streres gennem to eksempler fra supervisionspraksis. Der tilbydes et teoretisk rationale for denne form for supervisionsarbejde.

Downloads

Publiceret

07-12-2011